Loty widokowe

Piknik szybowcowy Czarna Góra- Białka Tatrzańska- Litwinka

2024-10-07 //Wstecz
Piknik szybowcowy Czarna Góra- Białka Tatrzańska- Litwinka12-13 października 2024 roku. Miejscowość Czarna Góra i położone na jej terenie wzniesienie Litwinka w roku 1923 były świadkami ważnego wydarzenia związanego z historią polskiego lotnictwa, a w szczególności lotnictwa bezsilnikowego, nazwanego w czasach późniejszych szybownictwem.
Ponieważ nigdy wcześniej, nikt nie organizował takich zawodów w Polsce ich organizacja nastręczała wiele problemów. Początkowo planowano, że ta pierwsza lotnicza impreza odbędzie się na wiosnę 1923 roku, ale brak szybowców spowodował przesunięcie zawodów na okres jesienny. Kolejnym, niezmiernie ważnym problemem było znalezienie odpowiedniego miejsca do rozegrania zawodów. Relacja ze „Skrzydlatej” z października 1938 r tak oto opisała przebieg poszukiwań: „ W sierpniu gotowych było 9 szybowców: po dwa z Warszawy, Poznania, Bydgoszczy i Lublina, jeden zaś z  Suchedniowa. (…) Zbudować szybowce, to była tylko połowa problemu. Trzeba było poza tym znaleźć odpowiednie teren do lotów. 15 sierpnia 1923 wyjechała z Warszawy do Zakopanego grupa przyszłych szybowników z  hasłem: Jedziemy robić konkurs w Tatrach!”. Nazajutrz rozbito namiot na znanej bywalcom górce Antałów, położonej w samym osiedlu, ale piloci nie zgodzili się tu latać. Na poczekaniu rozpoczęto poszukiwania jakiegoś innego terenu w dniu 17 sierpnia A.Karpiński, J.Wędrychowski i W.Ulass udali się na poszukiwania na … Czerwone Wierchy! Nic jednakże „odpowiadającego” nie znaleźli . 19-go sierpnia A.Karpiński bezskutecznie penetrował zbocza Gubałówki. Wreszcie 22 sierpnia zgodzono się na Czarną Górę koło Białki Tatrzańskiej. Uroczyste otwarcie zawodów nastąpiło 30 sierpnia 1923 roku o godz. 15:00 konkurs rozegrany został w terminie od 28 sierpnia do 13 września.
Jak doniosłe było to wydarzenie, możemy przekonać się sięgając do ówczesnej prasy "Kurier Poznański” 10 sierpnia 1923 roku donosił: "Wszystkie zapisane do konkursu płatowce (zapisano 14, wystartowało 9) nie tylko, że zbudowane są w Polsce, ale i według planów i pomysłów polskich konstruktorów (...) Specjalnie trzeba podkreślić w  nadchodzącym konkursie dwie okoliczności, z których słusznie możemy czerpać zadowolenie ambicji narodowych. Po pierwsze urządzając ten konkurs - Polska staje na czwartym miejscu (po Niemczech, Francji i  Anglii) w rzędzie państw, które lotem bezmotorowym się zainteresowały. Po drugie konkurs ten zawdzięczamy inicjatywie prywatnej instytucji, jaką jest poznański Związek Lotników Polskich, a wszystkie aparaty budowane są własnym kosztem konstruktorów.”

Pierwsze trzy próbne loty podczas zawodów, wykonał Tadeusz Karpiński na szybowcu Akar. Pierwszy lot trwał 68 sekund, drugi 24 sekundy , trzeci lot trwał 37 s. Na starcie stanęło ostatecznie dziesięciu pilotów przy czym dwóch pilotów latało na jednym szybowcu typu Akar. Szybowce uczestników konkursu ulokowane zostały w trzech namiotach lotniczych na zachód od zbocza, tuż za rzeką Białką. Starty przeprowadzano przy użyciu liny wzlotowej.
Regulamin zawodów przewidywał rozegranie trzech konkurencji długotrwałości lotu, przelotu i żaglowania. Na uwagę zasługuje lot wykonany przez Tadeusza Karpińskiego w dniu 1 września, który trwał 165 s. Start nastąpił podczas wichury poprzedzającej burzę, a lądowanie nastąpiło z powodu gwałtownej ulewy. Zawody były przerwane zmienna pogodą. Ostatecznie pierwsze miejsce w zawodach zajął Tadeusz Karpiński na szybowcu Akar. Warto wspomnieć, że w kwietniu 1924 roku na Babiej Górze na szybowcu tym pilot Karpiński ustanowił nowy rekord szybowcowy. Rekordowy lot wynosił 4 minuty i 5 sekund przy osiągnięciu wysokość 50 metrów.

Pierwsze Krajowe Zawody Szybowcowe rozegrane w 1923 roku zapoczątkowały rozwój szybownictwa w Polsce.
Członkowie i sympatycy Aeroklubu Nowy Targ, chcąc upamiętnić to ważne wydarzenie z historii polskiego lotnictwa organizowali w poprzednich latach zloty zabytkowych szybowców. Po zeszłorocznych obchodach 100. lecia tych wydarzeń zmieniamy nieco formę organizacyjną, w kierunku PIKNIKU SZYBOWCOWEGO.
Pozostają z nami zawody długotrwałości lotu zabytkowych szybowców w starcie z lin gumowych, a dochodzi prezentacja w locie najnowocześniejszych konstrukcji.
W 1923 r. ukazana się także pierwsza polska książka na temat szybowców, inż. Piotra Tułacza” Lot żaglowy i aparaty żaglowe”, która stała się impulsem do rozbudzenia zainteresowania szybownictwem. Autor w niej napisał „Nie chcemy snuć fantazji, chociaż są one tak pociągające, obawiamy się żeby rzeczywistość nie skompromitowała nas, realizując więcej, aniżeli nawet geniusz Vernego mógł wyobraźnią objąć. Pod względem technicznym, lot żaglowy doprowadzi do nadzwyczaj ekonomicznych płatowców, o niebywałej doskonałości formy.”

Czy słowa Piotra Tułacza z 1923 r. sprawdziły się❓????

ZOBACZCIE SAMI ❗❗❗

Widzimy się na Litwince 12-13 października 2024 roku.

Kontakt do organizatorów:
*Marek Lijewski, nr tel. 609 153 960, e-mail: aeroklub@nowytarg.pl
*Jakub Świst, nr tel. 511 197 516, e-mail: jsjantar@gmail.com

HARMONOGRAM PIKNIKU:
Sobota 12.10.24
10:00- 14:00 Starty szybowców z lin gumowych (Mucha 100, Mucha Std, Lis, Pirat, K6, Gapa)
14:00- 15:00 Wystawa stateczna szybowców, starty lotni
15:00- 16:00 Pokazy w locie nowoczesnych szybowców:
ASH25- Sebastian Kawa
ASH25- Artur Dębiński, Aleksander Godzidło- Godlewski
JS3- Zdzisław Bednarczuk
Puchacz (akrobacja)- Jakub Wielkiewicz
Gapa- Michał Ombach
Straton D8- Józef Statoń- Tutoń
2x Super DIMONA- Andrzej Duszyński, Maja Kwiek
Niedziela 13.10.24
10:00- 14:00 Starty szybowców z lin gumowych (Mucha 100, Mucha Std, Lis, Pirat, K6, Gapa)
14:00- 15:00 Wystawa stateczna szybowców, starty lotni
15:00- 16:00 Pokazy w locie nowoczesnych szybowców:
ASH25- Sebastian Kawa
ASH25- Artur Dębiński, Aleksander Godzidło- Godlewski
JS3- Zdzisław Bednarczuk
Puchacz (akrobacja)- Jakub Wielkiewicz
Gapa- Michał Ombach
Straton D8- Józef Statoń- Tutoń
2x Super DIMONA- Andrzej Duszyński, Maja Kwiek
16:05- 16:30- Rekonstrukcja walki powietrznej 6 samolotów z zespołu Retro Sky Team
16:30- 16:40- Akrobacja samolotowa- Gyula Vari z zespołu Retro Sky Team

Informacja dla widzów:
-Wstęp wolny,
-Podczas trwania pikniku realizowane będzie program edukacyjny dla dzieci pod nazwą „Smyki na start”,
-Parking Pikniku- pod wyciągiem narciarskim Czarna Góra- Koziniec (dojazd darmowy na szczyt wzniesienia i powrót zapewnia organizator Aeroklub Nowy Targ),
- Na szczycie góry w trakcie pikniku otwarta karczma widokowa Grapa Ski.

Uwaga❗
Utrudnienia na drodze dojazdowej spowodowane remontem drogi, wdrożony ruch wahadłowy, zalecamy wcześniejsze zaplanowanie dojazdu.