Loty widokowe

Adam Rayski

por.pil. Adam Rayski urodził się 27 października 1907 r. w Nowym Targu. Jego ojcem był burmistrz Nowego Targu Józef Rajski. Matka z, Maria z domu Rzepecka. Ukończył czteroklasową szkołę powszechną a następnie naukę kontynuował w Gimnazjum Goszczyńskiego. Egzamin dojrzałości zdał w roku szkolnym 1925/26 by następnie rozpocząć studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Lwowskiej. Był aktywnym członkiem tamtejszego aeroklubu. W 1931 r. odbył szkolenie w ramach Lotniczego Przysposobienia Wojskowego wykonując kilkadziesiąt lotów. Następnie przez cztery miesiące od kwietnia do sierpnia 1932 r. był na kursie pilotażu w Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie. Po ukończeniu studiów i uzyskaniu tytułu inżyniera o specjalności lotniczej podjął prace w Państwowych Zakładach Lotniczych w Mielcu. W latach 1935/36 był ekspertem przy budowie kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Po uzyskaniu uprawnień instruktorskich od 1938 r. szkolił przyszłych lotników w szkole pilotażu w Stanisławowi. Wybuch wojny internowanie na terenie Węgier był początkiem jego „kariery: w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie. Przez Francję dotarł do Anglii i dobył kurs w Centrum Szkolenia Pilotów w Blackpool. Pierwszy przydział n to 18 jednostka Szkolenia Specjalnego, gdzie jako instruktor przygotowywał załogi do lotów bojowych. W 1943 r. skierowany został do 305 Dywizjonu Bombowego, gdzie latał samolocie bombowym Wellington a następnie na B-25 Mitschel. 2 sierpnia 1944 r. wziął udział w brawurowym ataku na Centrum Szkoleniowe sabotażu i szpiegostwa SS Chateau Maulnej nad Loarą. Pilotował wówczas nowoczesny samolot bombowy D.H. Mosquito Mk III. W czasie ataku uzyskał bezbłędne trafienie bombą, w główny gmach ośrodka, a później zaatakował go bronią pokładową. W lutym 1945 r. por. Adam Rayski został służbowo przeniesiony do Dowództwa Lotnictwa Transportowego do Grupy 216 wq Egipcie. Wykonywał tam loty transportowe po Afryce, Bliskim Wschodzie i do Indii. W lutym 1946 r. wrócił do Anglii i podjął prace w londyńskich zakładach elektryfikacyjnych. Pozostał na emigracji tam się ożeni. Zmarł nagle 19 października 1970 r. na zawał serca. Zgodnie z jego życzeniem ciało poddano kremacji, a prochy w 1986 r. przywieziono do Nowego Targu i złożono w rodzinnym grobowcu. Adam Rayski za swoją służbę wojskową został odznaczony m.in. Krzyżem Virtuti Militarii, trzy raz Krzyżem Walecznych.