I-sze KZSy w Polsce
I Krajowe Zawody Szybowcowe rozegrane w 1923 roku - Organizacją zawodów, zajął się Związek Lotników Polskich w Poznaniu. Początkowo planowano, że ta pierwsza lotnicza impreza odbędzie się na wiosnę 1923 roku, ale brak szybowców spowodował przesunięcie zawodów na okres jesienny, a dokładnie na wrzesień. Podczas zawodów latało dziewięć szybowców. Między innymi był to szybowiec M-1, konstrukcji inż. Piotra Tułacza oraz szybowiec Ikub-1a.
Problem szybowców, które startowały w historycznych zawodach został czasowo rozwiązany. Drugą i również ważną kwestią było znalezienie odpowiedniego terenu na którym można by było zorganizować zawody szybowcowe.
W dniu 16 sierpnia 1923 roku Związek Lotników Polskich wybrał wstępnie wzgórze Antałówka w Zakopanem, później wyruszono dalej w poszukiwanie odpowiedniego terenu. Ostatecznie zapadła decyzja, że zawody odbędą się na Czarnej Górze koło Białki w odległości 15 km od Nowego Targu. Uroczyste otwarcie zawodów nastąpiło 30 sierpnia 1923 roku o godz. 15. Rozegrane zostały w terminie od 28 sierpnia do 13 września.
Pierwsze trzy próbne loty podczas zawodów, wykonał Tadeusz Karpiński na szybowcu Akar. Pierwszy lot trwał 68 sekund, drugi 24 sekundy , trzeci lot trwał 37 s.
Na starcie stanęło ostatecznie dziesięciu pilotów przy czym dwóch pilotów latało na jednym szybowcu typu Akar. Szybowce uczestników konkursu ulokowane zostały w trzech namiotach lotniczych na zachodnim zboczu. Starty przeprowadzano przy użyciu liny wzlotowej.
Regulamin zawodów przewidywał rozegranie trzech konkurencji długotrwałości lotu, przelotu i żaglowania. Na uwagę zasługuje lot wykonany przez Tadeusza Karpińskiego w dniu 1 września, który trwał 165 s. Start nastąpił podczas wichury poprzedzającej burzę, a lądowanie nastąpiło z powodu gwałtownej ulewy. Zawody były przerwane zmienna pogodą. Ostatecznie pierwsze miejsce w zawodach zajął Tadeusz Karpiński na szybowcu Akar. Warto wspomnieć, że w kwietniu 1924 roku na Babiej Górze na szybowcu tym pilot Karpiński ustanowił nowy rekord szybowcowy. Rekordowy lot wynosił 4 minuty i 5 sekund przy osiągnięciu wysokość 50 metrów.
Pierwsze Krajowe Zawody Szybowcowe rozegrane w 1923 roku zapoczątkowały współzawodnictwo w sporcie szybowcowym. Latanie nie należało wówczas do łatwych, ale na pewno do przyjemnych. Zawody te były również początkiem rywalizacji w konstruowaniu szybowców. W organizacji konkursu szybowcowego wykorzystano wszystko czym dysponowano; entuzjazm pilotów i działaczy, chęć konstruowania szybowców i samego latania.
Tabela wyników I Krajowych Zawodów Szybowcowych :
Lp. |
Zawodnik |
Miejscowość |
Szybowiec |
Suma uzysk. czasów |
1 |
Tadeusz Karpiński |
Warszawa |
Akar |
11 min 26 sek |
2 |
Ryszrd Bartel |
Warszawa |
Akar |
5 min 01 sek |
3 |
Wacław Ulass |
Warszawa |
Ikub-1 |
3 min 08 sek |
4 |
Alojzy Błażyński |
Poznań |
Polon |
1 min |
5 |
Władysław
Rutkowski |
Lublin |
Lublin-2 |
17 sek |
6 |
Franciszek Jach |
Bydgoszcz |
Żabuś |
17 sek |
7 |
Władysław
Rutkowski |
Lublin |
Lublin-1 |
10 sek |
8 |
Mieczysław Kucfir |
Suchedniów |
Pirat |
9 sek |
9 |
Franciszek Wiedeń |
Poznań |
M-1 |
8 sek |
10 |
Tadeusz Miśkiewicz |
Bydgoszcz |
Dziaba |
8 sek |